Människa & samhälle
Kavli som arbetsplats
För att Kavli ska kunna fortsätta utvecklas framåt som organisation, behöver vi vara en attraktiv, medveten och säker arbetsplats för alla våra medarbetare. Vi är av den starka övertygelsen att det är medarbetarna som utgör grunden för vår framgång. På Kavli arbetar vi därför ständigt för att vara en så attraktiv arbetsplats som möjligt för våra medarbetare.
Mål och framgångsfaktorer
För att vi ska kunna vara en så bra arbetsgivare som möjligt, arbetar vi ständigt med att kartlägga vilka faktorer som gör oss till en attraktiv arbetsgivare för såväl våra nuvarande medarbetare som i rekrytering av nya. För att vara en bra arbetsplats behöver våra medarbetare trivas, må bra och känna att de bidrar till organisationen utifrån sina kompetenser. Några av våra viktigaste punkter i det-ta arbete är att arbeta för en säker arbetsmiljö med hög frisknärvaro, med tydlig och kontinuerlig intern och extern kommunikation, ett levande arbete med vår organisationskultur och att erbjuda våra medarbetare möjlighet till ständig individuell utveckling.
Attraktiv arbetsgivare
Vi arbetar regelbundet med att skicka ut medarbetar-undersökningar i form av tempmätningar, där vi ”tar tempen” på våra medarbetare och undersöker vilka faktorer som är viktigast för att vi ska vara en attraktiv arbetsgi-vare. För att följa upp tidigare tempmätningar och medarbetarundersökningar ställer vi samma, eller liknande, frågor från år till år. På så vis har vi kunnat följa utvecklingen på olika aspekter av medarbetarnas nöjdhet.
Alla ledare som har fem eller fler medarbetare i sina team, får sina resultat skickade till sig, så att de tillsammans med sina team kan gå igenom resultaten och diskutera hur de vill jobba framåt.
I slutet av 2023 genomfördes en ny tempmätning som visar på att vi gjort en förbättring från 79,3 procent i 2022 till 83,3 procent i 2023, vilket med god marginal överträffar vårt mål om minst 80 procent medarbetarbelåtenhet.
Ledarskap och medarbetarskap
På Kavli är ledarskap och medarbetarskap förankrat i en kultur av psykologisk trygghet.
Varje år tar medarbetare med stöd av respektive chef fram ett individuellt målkort. Medarbetaren erhåller slutli-gen mätbara verksamhetsrelaterade mål kopplade till in-dividens ansvar för bolagets resultat (”VAD”). I sin strävan att leverera på dessa målsättningar bedöms också med-arbetaren på sin förmåga att bidra till en positiv organisa-tionskultur präglad av psykologisk trygghet (”HUR”). Kavlis HR-avdelning är certifierade i DISC-analysverktyg. Detta skapar förutsättningarna för att alla medarbetare som börjar på Kavli ska få göra en personlig profilanalys och få återkoppling på denna för sin individuella utveckling.

Minst
Max
50/50
jämlik fördelning mellan kvinnor och män i ledande positioner
Aktivt
uppmuntra kunder och konsumenter till mer hållbara matbeteenden
Noll
arbetsskador utan frånvaro (H2 < 0)

Kavlikompassen
Kavli är ett värderingsdrivet bolag med vår unika ägarform och starka syfte ”Vi skapar värden för goda ändamål, på ett hållbart sätt”. Under 2023 har ett större kulturprogram genomförts där samtliga anställda på ett eller annat sätt fått vara med och definiera de nyckelbeteenden man vill fylla vår Kavlikultur med. Med ambitionen att skapa en stark organisation präglad av tillit och psykologisk trygg-het, har vi tillsammans utvecklat Kavlikompassen som nu agerar ledstjärna i vår vardag.
Kompassen tydliggör vilka huvudsakliga beteenden vi vill koppla till våra fyra grundvärderingar som är gemen-samma för hela Kavlikoncernen (Ambition, Samarbete, Förbättringar och Långsiktighet). Den yttersta ringen innehåller våra sex riktmärken som på ett övergripande sätt kommunicerar kritiska fokusområden som alltid ligger bakom våra bolagsstrategier. Ett av våra riktmärken är direkt kopplat till vårt hållbarhetsarbete (”Vi tar ansvar”) och innebörden av detta är enkel: i alla strategiska affär-beslut måste vi alltid beakta hållbarhetsperspektivet och aktivt söka det bästa alternativet utifrån rådande omständigheter.
Jämställdhet och jämlikhet
Vi är stolta över att vara en inkluderande arbetsplats som välkomnar mångfald. Vår uppfattning är att medarbetarskaran bör spegla hur samhället ser ut, och vi har en mängd olika nationaliteter representerade bland Kavlis medarbetare.
Sedan 2021 har vi målsatt för jämställdhet mellan män och kvinnor i ledande positioner. För att driva på utvecklingen har vi tydligt formulerat detta i våra rekryteringsannonser liksom att vi publicerar alla vakanser externt för att öppna upp ansökan för alla. Under 2023 hade vi 12 kvinnor och 22 män vid ledande poster, varav tre kvinnor och fyra män i ledningsgruppen.

Arbetsmiljö, säkerhet och hälsa
Att verka för en säker och hälsofrämjande arbetsmiljö är en absolut prioritet för Kavli. Merparten av våra anställda arbetar i produktionsmiljö eller rör sig i trafiken där fysiska arbetsmiljörisker förekommer. Vi har under 2023 halverat våra arbetsskador med frånvaro men är inte nöjda då vi strävar efter en nollvision.
Vi har fortsatt fokus på riskrapportering och förbättringar samt grundorsaksanalyser för att säkra hållbara förbättringar. Beteendet i vardagen är den största grunden till att en incident inträffar och säkerhet är därför alltid första del i våra dagliga möten samt i konversationer med medarbetarna. På Kavli har vi en Arbetsmiljökommitté, som är en tvärfunktionell grupp med representanter från ledare och medarbetare inom fabrik, sälj och kontor.
För att ytterligare stärka säkerheten för våra medarbetare och anläggningar utför vi årligen riskanalyser av potentiella risker för att någon med uppsåtlig handling skulle vilja hota oss eller på något annat sätt skada oss, våra produkter eller anläggningar. Vi är certifierade inom säkerhetsledning, ISO 28000, i Eslöv. Arbete med säkerhet är också en del av vårt livsmedelssäkerhetsarbete, FSSC 22000, sedan flera år. Arbetet har fortsatt bestått av utbildning av medarbetare, mål för säkerhetsarbetet och planer för att förhindra skada på produkt, produktions- och leveransavbrott. Vi har också implementerat förbättringar gällande inträde till anläggningen, säkerhetsrutiner och verifierande aktiviteter.
Ett Hälsosammare Kavli
Kavli har sedan januari 2017 arbetat dedikerat med hälsa och välmående bland våra medarbetare under paraplyinitiativet Ett Hälsosammare Kavli. Initiativet är en långsiktig satsning med syfte att inspirera alla medarbetare till ökat välbefinnande och förbättrad hälsa på ett enkelt och roligt sätt. Ett Hälsosammare Kavli innebär att medarbetarna kontinuerligt får möjlighet att ta del av erbjudanden som syftar till att vi ska ha roligt tillsammans, inspireras av varandra och hitta motivation för att stärka välbefinnandet – både fysiskt och psykiskt.

Kavli som god granne
På de orter där våra fabriker finns är vi en ansvarstagande och engagerad aktör. Våra fabriker ligger placerade nära bostäder. Vi månar om att vara en god granne genom att bland annat arbeta med säkerhet och miljöpåverkan i vår närhet. Vi har till exempel lagt om öppettider för lastning och lossning i Älvsjöfabriken i dialog med närmaste grannar för att minska bullernivån. Vi eftersträvar en öppen dialog med både myndigheter och allmänhet.

Vi deltar aktivt i branschorganisationerna
För oss är det viktigt att bedriva ett ambitiöst hållbarhetsarbete, men ju fler vi är desto starkare är vi inför den stora omställningen som livsmedelssektorn står inför. Av den anledningen har vi gradvis växlat upp vårt engagemang i branschorganisationer. Kavli är representerat i DLF:s hållbarhetskommitté samt Livsmedelsföretagens nätverksgrupper för hållbarhet respektive nutrition.
Det är viktiga kontaktytor för att diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter med branschkollegor. Genom branschorganisationerna har vi engagerat oss i branschgemensamma mål och initiativ, däribland Plastinitiativet och Transportutmaningen av DLF, Livsmedelsföretagens Hållbarhetsmanifest, och DLF:s Färdplan för en fossilfri dagligvaruindustri. Under 2023 har Kavli varit aktivt involverad i arbeten med att uppdatera Hållbarhetsmanifestet för att gå i linje med EU:s uppförandekod för Responsible Food Business and Marketing Practices, skräddarsy en hållbarhetsutbildning för företagsledningar, och ta fram en branschgemensam standard för redovisning av klimatdata tillsammans med RISE och Svensk Dagligvaruhandel.