Kavli är ett annorlunda företag. Kavli ägs av en stiftelse vars enda syfte är att göra gott i världen genom att dela ut verksamhetens hela överskott till välgörande ändamål.

En del av överskottet får Kavlis medarbetare varje år direkt påverka vart de ska gå. Alla anställda får nominera och rösta fram den organisation som ligger dem extra varmt om hjärtat. I år sker utdelningen, pga Corona, på ett annorlunda sätt, digitalt. Följ utdelningen i Kavlis sociala kanaler hela denna vecka. Varje dag, måndag till fredag kl. 16.00 delas en check ut till en ny organisation.

Kavlifonden, vars enda syfte är att göra gott i världen, kommer i år dela ut närmare 100 miljoner kronor till olika ändamål över världen. I Sverige går t ex stora bidrag till forskning, hjälp till psykisk hälsa och stadsmissioner över landet. Varje år får dessutom Kavlis medarbetare en summa pengar att dela ut till lokala organisationer som röstats fram av de anställda. I år bidrar varje medarbetare med 13 162 kronor till goda ändamål, fördelat på två organisationer per medarbetare.

  • Det är en jättestor grej för de anställda, och mycket uppskattat, att få vara med att välja organisation och kunna påverka, säger Vlado Pavlovic, Teamledare för osttillverkningen i Älvsjö, som i år har valt att lägga en av sina röster på Cancerrehabfonden.
  • Jag tror att vi alla på något sätt är berörda av cancer och Cancerrehabfondens presentation fick mig att förstå att det är ett stort behov av hjälp och stöd också efter en behandling. Att det är en annan resa som tar vid då, både praktiskt och mentalt, säger han.
  • Utdelningen av Kavlifondens medel ger en väldigt tydlig påminnelse om vårt syfte med Kavlis verksamhet, att bidra till ett bättre samhälle. Det blir väldigt konkret att jag som medarbetare, genom vårt gemensamma arbete, får skänka över 13 000 kr till två organisationer jag brinner för. Det är med stor stolthet jag ser våra medarbetare engagera sig i arbetet med vår Kavlifonds-utdelning, säger Gerhard Bley, VD på Kavli Sverige.

 

https://www.instagram.com/kavli_sverige/
https://m.facebook.com/KavliSE/
https://www.linkedin.com/company/571363


För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Sehlin, HR- och kommunikationsdirektör O. Kavli AB
08-727 05 02

 

O. Kavli AB omsätter ca en miljard SEK och har ca 225 anställda i Sverige. Tillverkning sker vid våra anläggningar i Älvsjö, Eslöv och Åbo. Företaget marknadsför varumärkena Kavli, Eriks såser och dressingar, Johnny’s®, Hultbergs®, Västerviks senap®, Bärry®, Tigers barnyoghurt, Bollnäsfil®, Perstorp ättika, Planti®, Druvan®, Lyckans Ost® och Graveleijs®. 

Vi är en del av Kavli Group som omsätter fyra miljarder SEK och finns i Norge, Finland, Sverige och England. Kavli Group ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål. Kavlifonen delar årligen ut ca 100 miljoner kr till humanitära ändamål, forskning och kultur.