Under årets nomineringskampanj har Kavlis trogna konsumenter återigen visat sitt engagemang för barn och unga. Efter att ha tagit emot ca 1300 nomineringar har sex ideella organisationer valts ut för att dela på totalt 150 000 kronor – pengar som kommer från Kavlis överskott.
Kavli är inte ett företag som alla andra. Sedan 1962 har överskottet från företagets försäljning av livsmedel gått till att stödja organisationer och initiativ som gör verklig skillnad i samhället. Hittills har det blivit över en miljard kronor till goda ändamål.
Sedan fem år tillbaka har konsumenterna själva fått vara med och påverka var en del av överskottet hamnar, genom att nominera lokala föreningar och organisationer som gör en positiv insats för barn och ungdomar. Årets kampanj pågick under vecka 1–10, både i butik och i sociala medier.
”Det har varit svårt att välja bland så många fina bidrag – alla är värdiga vinnare,”
Fredrik Axelsson, ansvarig för kampanjen på Kavli.
De sex utvalda organisationerna är:
- Järfälla Simsällskap – Konstsim – Järfälla Konstsim är en ideell förening som genom konstsim skapar en trygg och inkluderande miljö där barn och ungdomar får växa, utvecklas och känna gemenskap – oavsett bakgrund eller ekonomi.
- Tillsammans i Förening – Föreningen stärker barn och ungas självförtroende och framtidsmöjligheter genom gratis läsfrämjande aktiviteter och sommarjobb som förbereder dem för arbetslivet.
- Umeå Parasportförening – Föreningen arbetar för att ge barn och unga med funktionsnedsättning möjlighet till rörelseglädje och gemenskap genom en prestationsfri parasportskola, samtidigt som den skapar nätverk och stöd för föräldrar.
- Trollhättan ITF Taekwondo Klubb– En liten förening med stort hjärta som erbjuder kvalitativ och inkluderande träning för barn och unga, med ideella instruktörer och låga medlemskostnader.
- GF Atletica Tjörn – Föreningen ger hundratals barn och unga på Tjörn en meningsfull fritid genom träning i gymnastik och parkour.
- Cheer Infinity Athlatics Malmö – Föreningen satsar på inkludering och ungas välmående genom stöttande coacher och en ungdomsansvarig som finns som stöd både för barn och föräldrar.
hela vårt överskott går till goda ändamål
Kavli är inte ett företag som alla andra – hela vårt överskott går till goda ändamål. Kavli ägs av den ideella stiftelsen Kavlifonden vars enda syfte är att göra gott i världen genom att dela ut verksamhetens hela överskott till goda ändamål. Sedan 1962 går hela vårt överskott till goda ändamål och under dessa 63 år har Kavlifonden delat ut 1,3 miljarder norska kronor.
– Idag är det inte så många som känner till att Kavli delar ut hela överskottet till goda ändamål. Detta vill vi få fler att känna till, vara delaktiga i och stolta över. Genom att skapa kommunikation som berör och väcker nyfikenhet kan vi få fler att uppmärksamma detta. Det är dock viktigt att vi gör det på ett positivt sätt och med glimten i ögat. Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset säger Annika Skardal, Sr. Brand Manager
Med en positiv inställning och underfundig ton ska vårt nya kommunikationskoncept visa hur enkelt det är att göra gott genom att bara äta gott. Att en tub med Kavli räkost eller majonnäs faktiskt kan göra skillnad för en nedskräpad skog eller utsatt familj. Och att DU varje gång DU väljer Kavli är med och gör världen lite mjukare.
Med ett hjärta som slår både för människan och innovationer har Kavli breddat spelplanen för hur mat kan vara gott på flera sätt. Kavlis välkända och goda produkter skapar positiva ringar på vattnet i människors liv, i lokalsamhällen och i samhället, varje gång de är del av en frukost och i matlagning. Det skall vi fortsätta med.